Afdeling RC Zeilschepen

Eigenlijk is de zeilsectie veruit de oudste groep uit de club. Ze begon reeds lang voor er sprake was over radiobesturing. Vrijwel alles was zelfbouw en het waren sportieve schippers die langsheen de waterkant achter hun schip aanliepen om het te begeleiden.

Met de opkomst van de radiobesturing ontstonden er verschillende wedstrijdklassen, waarvan er nu 3 verschillende varen op Linkeroever op ons speciaal vaarwater.

Er zijn 7 wedstrijddagen waarop een sportieve confrontatie wordt aangegaan tussen de schippers, waarbij hun vaardigheid hun schip zo goed mogelijk te trimmen, wordt aangesproken. Hierbij krijgen ze ook bijstand van de andere schippers. Normaliter zijn er twee trimmanches voorzien zonder punten om een controle mogelijk te maken en terug te wennen.

Een zeilschip is totaal afhankelijk van de zeilen en de wind. De schepen hebben slechts een roerservo en een proportioneel bediende zeilwinch aan boord. Ze vereisen dus minimum een twee kanaalszender en lichte batterijen.

Ook al schijnen het uiteenlopende types te zijn op het droge, op het water zijn ze erg aan elkaar gewaagd en verschilt hun snelheid vaak niet zo erg van de andere. Toegegeven een grote klasse heeft bepaalde voordelen bij sterke wind, de ander bij licht weer, maar als ze juist getrimd zijn en het juiste tuig voeren zijn ze wederom mekaars concurrent.

Tijdens de wedstrijd zijn een (groot) aantal regels van toepassing. Die worden toegelicht op sportieve wijze; varen volgens het boekje zoals in de hoogtijden, is minder dan voorheen. Sportiviteit staat nu voorop.

Maar tijden veranderen en de wedstrijdregels en tactiek komen terug. Ze worden ook stilaan toegelicht en verklaard. Zeker daar er ook terug op verplaatsing, waar vaak het peil hoger ligt, wordt gezeild. Een vreemd water, andere schippers, … een sportieve uitdaging op zich.

De huidige varende wedstrijdklassen

Volgens grootte:

1. Meter klasse IOM

Een relatief klein scheepje, max lengte 1 meter en een minimum gewicht van 4 kg, masthoogte ong 1,7 meter en vooraf bepaalde zeilsets. Ideaal om makkelijk te transporteren en op te bergen.

Wel gebonden aan strikte regels om echt duur materiaalgebruik te vermijden in de topcompetitie. Grote rompontwerpvrijheid, ideaal om ideetjes uit testen. Zelfbouw in hout is zeer goed mogelijk vooral cederhout is populair, zeiltjes en beslag lenen zich tot zelfbouw.

Momenteel is een kleine vloot SKA’s in opkomst De rompen werden gebouwd door twee leden en verder afgewerkt door de schippers met deels gekocht beslag en deels zelf ontworpen en gemaakt. De lichte zeiltjes zijn dan weer gekocht om optimaal gebruik te maken van de wendbare schepen.

2. Marblehead klasse

Een iets oudere klasse die van simpele ontwerpen uitgroeide tot topontwerpen met tot gevolg dure wedstrijdschepen. Lengte 127 cm gewicht beginnend vanaf ong 5 à 6 kg, huidige rompen meestal in carbon en of kevlar, zelfbouw ook mogelijk.

3. A klasse

Is de oudgediende van de klub. Vroegere schepen waren uitgerust met een windvaan inrichting en spinnaker, hetgene vaak prachtige beelden gaf voor toeschouwers en medeschippers. Hun lengte bedraagt ongeveer 2 meter en velen hebben een loodballast van soms 25 kg, die gelukkig afneembaar is voor transport. Er zeilt nog een enkel oud schip in bijna originele tuigage maar er zeilen ook verschillende nieuwe schepen met zelfbouw uitrusting.

4. Zeilende schaalmodellen

Die komen gelukkig ook iets meer naar buiten en zijn welkom op de wedstrijddagen. Ze varen niet altijd mee in het parcours maar, aangemeld, worden ze sportief opgenomen in de groep. Dit is een moeilijke groep daar men vele toegevingen dient te doen aan een aantal zaken: waarheidsgetrouw en transportmogelijkheden. Bovenstaande klassen worden ontdaan van ballast of kiel en de mast worden samen met de zeilen verwijderd van het schip.

5. fotoreeks

Hier vind je enkele foto’s van onze activiteiten.

Contactadres

Ludy Meys

03/644 02 62